Maj 2018

Maj 2018

Blädinge IF

Den tidigaste noteringen vi i hembygdsföreningen har hittat om Blädinge IF är från en fotbollsmatch 1939.

Ur Smålandsposten N:o 96 tisdagen den 20 juni 1939.

Fick benet avsparkat under matchen.

Vid en seriematch i Blädinge i söndags mellan Blädinge I.F. och Virestad I.F. erhöll centerhalven i Blädinge I.F., Gunnar Jonasson en så svår spark å högra benet att detsamma gick av strax ovan vristen. I bil transporterades han genast till Växjö lasarett, där han fick kvarstanna. Då benet dessutom var splittrat, torde en längre sjukdomsvistelse vara att vänta.

Om någon har andra tidiga dokument från när klubben startade 1930 är vi intresserade att få låna dessa så vårt arkiv blir mera komplett. (Vi har varit i kontakt med folklivsarkiven i både Jönköping och Kronoberg och vi har inte fått någon träff på gamla dokument)

Blädinge IFvar till en början en fotbollklubb för att under senare delen av 40-talet även ägna sig åt bandy. Detta för att man skulle kunna hålla på med idrott året runt.

I Smålandsposten kunde man läsa om klubbens 10-årsjubileum 1939, då följande bild togs:

Ur Smålandsposten N:o 132 torsdagen den 24 augusti 1939.

Från Blädinge, skrives till oss:

I anledning av sin 10-åriga tillvaro hade Blädinge idrottsförening på lördagen och söndagen anordnat festligheter. På söndagen spelades en jubileumsmatch i Allboserien mellan Blädinge och Grimslöv, vilken dock resulterade i seger för gästerna med 3 – 2. Matchen, som dömdes av Jansson, Benestad, var mycket jämn och vacker och borde blivit oavgjord, om inte Blädinge-laget i sista halvlek missat svårt vid mål. Efter seriematchen spelades en minst lika rolig jubileumsmatch mellan ett gubblag ”Hej dunkom”, och ett flicklag ”Lätt på tå”, bestående av krafter, som delvis aldrig förut stiftat närmare bekantskap med läderkulan. Den besynnerliga skrattretande matchen, som dömdes av Blädinge I.F:s allt i allo S. Jonsson efter helt nya regler, slutade så, att det rätt kraftiga gubblaget fick se sig besegrat med 4 – 1 av det smidiga, snabba damlaget. De båda matcherna hade samlat en publik på ett par hundra personer. Från idrottsplatsen skedde avtåg under musik till festplatsen, där festligheterna fortsatte med dans till Rag Times orkester. (Obs. Bilden ovan har aldrig varit publicerad i Smålandsposten utan har bifogats i efterhand.  A.R.)

Senare när bandy var med i verksamheten nådde föreningen framgång.

1967 vann man serien Div III Södra över Öjaby på målskillnad.

Tidigare landslagstränaren Kurt Einarson som då spelade i Öjaby har uttryckt att detta var den mest snöpliga förlust han varit med om.

I bandylaget deltog en stor del av fotbollsspelarna från AGIF de såg det som en bra vinterträning.

Så flera kända legender/profiler spelade i BIF. Bengt Klang, Bertil Rosen farfar till Robert Rosen i Växjö Lakers. Bertils bror Bengt Rosen spelade också i laget. Lars-Olof ”Zona” Franzen, Sven-Erik Flood med flera.

Vi har fått låna Bengt Klangs klippbok samt saxat från den långa artikel som fanns i Värendsbygder om Bengt Klang, se pdf nedan.

.

Från början spelade man nog de flesta bandymatcherna på Salen i Kyrkviken.  Populärt var även gölen som ligger väster om vägen strax innan avtaget mot Lästad, den rymde precis en bandybana. Andra platser det spelades på var Kojtasjön, Blendabaden och en göl mellan Alvesta och Gemla, norr om vägen.

Mer läsning:

Bengt Klang ett liv med fotboll

Bengts klippbok 1

Bengts klippbok 2