Juni
Ur Smålandsposten N:o 115 Lördagen den 29 Juli 1922.
Fordvagnarna tagas nu direkt från Amerika. Sedan en månad tillbaka råder en febril brådska vid Elof Carltins bilverkstad i Alvesta med sammansättning och hopmontering av Ford-automobiler. Då det under vårsäsongen visade sig, att Fords monteringsfabrik i Köpenhamn ej kunde leverera tillräckligt för att täcka efterfrågan, beslöt hr Carltin att importera direkt från huvudfabrikerna i Detroit och nu har så många anlänt och ihopsatts, att leverans kan ske omgående.
Ur Smålandsposten N:o 185 Torsdagen den 30 November 1922.
Fordnoteringar från ELOF CARLTIN ALVESTA. Personvagnar. 4-5-sitsig utan självstart Kr. 2,575 – ” – med – ” – Kr. 2,750 2-sitsig utan – ” – Kr. 2,525 – ” – med – ” – Kr. 2,700 Chassis utan – ” – Kr. 2,150 – ” – med – ” – Kr. 2,325 Heltäckt 4-5-sitsig Kr. 4,250 – ” – 2-sitsig Kr. 4,025 Lastvagnar. 1 tons Chassis utan självstart Kr. 2,525 d:o med – ” – Kr. 2,700 Fordson traktor Kr. 2,600 Priserna fritt Malmö Reservdelar, låga priser Gummi, låga priser
Ur Smålandsposten N:o 28 Tisdagen den 19 Februari 1924.
Söndagens automobiltävlingar i Alvesta. Deltagarnas antal uppgick till 34, därav 4 damer. – Från vår Alvestaredaktion. – Hastighetstävlingarna för automobiler å sjön Salen invid Alvesta på söndagen fingo ett gott förlopp, trots att vädret inte var det bästa. En bitande sydvästlig vind i samband med snöyra gjorde det ganska prövande för såväl de tävlande som ledningen och åskådare. Intresset höll sig emellertid upp och de vidtagna anordningarna visade sig fungera med god precision. Det var ju första gången tävlan efter större mått försiggick i Alvesta och att det hela gick så väl i lås, får tillskrivas hrr domare och ledare av tävlingen. Isen var ypperlig för en tävlan av sådant slag. Sjön Salen synes vara synnerligen väl lämpad för motortävlingar, enär isförhållandena brukar var utmärkta, och biltävlingarna där torde bli permanenta för framtiden. Till söndagens tävlingar hade 34 förare anmält sig, och samtliga startade. Det var en imponerande syn att se vagnarna i kortege passera banan strax före tävlingarnas början, och allmänheten började därvid diskutera, vem som skulle bli dagens segrare.
Redan då tippades hr Markussons Sunbeam såsom den, vilken skulle hemföra priset så som snabbaste vagn – något som även visade sig vara riktigt. Den lilla, men naggande goda Fiat hävdade väl sitt gamla goda anseende. Fiatvagnarna presterade fina resultat. Bland Fiatåkarna fick våra trakters bilmän och publik göra en ny bekantskap, nämligen ingenjör F. W. Lönnich, vars vagn emellertid ej kunde stå sig i striden med konkurrenternas, med minutiös noggrannhet trimmade maskiner. Doktor Hässler hyser stor beundran för dessa vagnar och då han är en gammal tränad motorman, får väl hans uttalande anses äga betydelse. Vidare visade sig Dodge vara en vagn, som på ett glänsande sätt bestod provet i den hårda konkurrensen. Hr Heimer Aronsson gav prov på den rätta gåpåandan, då hans bil under träningen råkade ut för ett fatalt maskinfel. Tvenne bultar i växellådan brusto på hans Hansa och därmed var vagnen ur räkning för den dagen och kanske ett par till. Hr Aronsson kastade sig emellertid upp i en annan vagn och satte kurs mot Växjö, där han lyckades uppdriva en ny maskin av samma märke.
Denna kördes hastigt och lustigt ut till tävlingsbanan, där hr Aronsson på den lånade vagnen vann en lätt men välförtjänt seger över hr Rydén på Stoewer som hugnades med ett tröstpris. Stort intresse ådrog sig här som förra söndagen vid Evedal hr Birger Norlins Ford-Sport. Den vagnen kan verkligen sluka kilometer, även om den kanske ej fullt visade framfötterna nu i Alvesta. Det föreföll, som om den fått för mycket olja, varjämte tändningen ej lär ha fungerat alldeles oklanderligt. Tiden blev såväl med hr Norlin som hr Davidsson vid ratten 38,4 sek., vilket ju i alla fall är ett gott resultat, allra helst om man betänker att den för hr Markussons Sunbeam noterade tiden endast var en sekund kortare. 59 Våra damer visade sig ock riktigt på styva linan och trampade gladeligt gaspedalen i botten, vare sig vagnen hette Sunbeam, Chandler eller något annat, och de fattar med säkerhet tyglarna även på denna del av levnadsbanan. Fröken Davidsson, som anmält sig att köra hr Aronssons Hansa, hade genom dess maskinfel så när tvingats rymma fältet. Domarna visade sig emellertid Chevaleriska och tilläto henne sätta sig upp på broderns Dodge med vilken hon erövrade första pris i damernas klass. Fröken Blenda Svensson begick ett misstag, då hon anmälde sig såsom tävlande i damernas klass. Hade hon deltagit i Fordklassen, skulle hon med den körtid, hon presterade, stått som första pristagare inom denna klass. Den tid fröken Svensson hade, 46,4 hade i så fall inbringat henne Kronobergs läns motorklubbs hederspris., som nu tillföll Anders Larsson. Genom träning bör hon komma långt – söndagens prestation visade att det finns gott gry i henne. Tävlingarna vore som sagt lyckade och det hela gick ganska väl i lås.
Att en del smådetaljer kunnat vara annorlunda är ju alltid ett stående önskemål, och så måste man betänka arrangörernas ovana att anordna dylika tillställningar. I det stora hela fungerade dock allt till belåtenhet. Såsom domare hade arrangörerna förvärvat landsfiskal B. Engnell, Alvesta, samt inspektör Mats Jansson och ingenjör A. Funkqvist, Växjö. Efter tävlingens slut intogs gemensam middag å järnvägsrestaurangen, varvid prisutdelningen ägde rum. Samtliga pristagare blevo på övrigt sätt hyllade – deras prestationer ute på isen berättigade dem också därtill. Härefter intogs kaffe å järnvägshotellet under den mest kordiala och glada stämning. Flera tal höllos på aftonen för pristagare och arrangörer, domare och damerna. Det framhölls bl.a. att en tävlan med en betydligt längre bana bör anordnas vid lämpligt tillfälle. Allmänt ansågs, att sjön Salen i alla avseenden synes väl lämpad härför, och man uttalade sig för önskvärdheten av en sluten bana. Givetvis drager en tävlan av sådana dimensioner en betydande kostnad och därför krävas stora ekonomiska uppoffringar från motormännens sida. Emellertid hyser man på detta håll stora förhoppningar om, att även den sidan av saken skall ordna sig, varför man har grundade förhoppningar om, att få se en tävlan av antytt slag, som säkerligen blir mycket intressant för alla älskare av motorsporten.
Ur Smålandsposten N:o 48 Onsdagen den 31 Mars 1948.
Tjuven lät reparera bilen efter dikeskörning och fortsatte. En synnerligen fräck bilstöld förövades natten till påskafton i Växjö av en f.d. kriminalpatient vid S:t Sigfrids sjukhus. En trafikbil G 1542 stod parkerad på N. Esplanaden utanför ägarens bostad, och det beredde inte tjuven någon större svårighet att försvinna med bilen från staden. Vid Lästad i Blädinge råkade han emellertid ut för en dikeskörning. Detta stoppade dock inte hans framfart. Ett par hjälpsamma lantbrukare, som inte anade argan list, hjälpte honom med bilen, så att den snart stod på vägen igen. Den var dock så illa åtgången, att den inte för egen maskin kunde fortsätta. En bilverkstad i Alvesta alarmerades därför, och en bärgningsbil kom ut och hämtade bilen. Vid verkstaden uppgav tjuven den rätte ägarens namn och kostnaden skrevs också upp på honom. Vid 11-tiden på påskafton var så bilen färdig, och färden kunde fortsätta. Senare på dagen spårades den i Skövde, och följande dag uppenbarade han sig i Degerfors, där han också lyckades tillskansa sig 50 liter bensin. I bilen fanns ett rekvisitionshäfte, och han uppgav för bensinstationsföreståndaren, att han på uppdrag av en läkare i Växjö skulle hämta en kriminalpatient i Björneborg strax intill norska gränsen och sedan föra honom till S:t Sigfrids sjukhus i Växjö. Han torde ha för avsikt att söka taga sig över gränsen. Det råder inte något tvivel om att stölden förövats av en f.d. kriminalpatient. Han är mycket liten till växten knappast 150 cm. lång och har puckel. Han sågs natten till påskafton i Växjö, och det signalement, man har uppgivit på bilverkstaden, stämmer mycket väl på denne man. Mannen ifråga är också efterlyst för bedrägeri.
Ur Smålandsposten N:o 49 Torsdagen den 1 April 1948.
Biltjuven blev fast i Leksand. Den trafikbil, G 1542, som stals i Växjö natten till påskafton och som t.o.m. efter sönderkörning reparerades på ägarens bekostnad, har nu kommit till rätta, och tjuven
har blivit fast i Leksand. Växjö-polisen fick nämligen i går meddelande från polisen i Leksand, att biltjuven, en f.d. kriminalpatient, som numera är utsläppt från Sankt Sigfrids sjukhus, blivit fast där uppe och bilen anträffad. Ett par man från Växjöpolisen reste därför i går upp till Leksand för att hämta ned både bilen och biltjuven. Vad biltjuven haft för sig på vägen upp till Leksand är ännu inte klart men man torde veta, att han stulit bensin på ett flertal ställen utefter vägen. Huruvida han gjort sig skyldig till andra brott torde förhören komma att klarlägga.
Ur Smålandsposten N:o 52 Tisdagen den 6 April 1948.
Billånande kriminalpatient uppträdde som kurator och läkare. Häktningsförhandling hålles i dag inför rådhusrätten i Växjö. Häktningsförfarande kommer i dag att begäras vid Växjö rådhusrätt mot den för billån m.m. anhållne f.d. kriminalpatienten Henry Georg Cederqvist, som påskafton stal en bil i Växjö och sedan efter en del bravader blev fast i Leksand. Av den nu föreliggande polisrapporten framgår bl.a. att Cederqvist, som till yrket är urmakare, tidigare gjort sig skyldig till billån. Vid en tidigare rannsakning har han blivit förklarad som s.k. 5,5:a och intagits på S:t Sigfrids sjukhus, varifrån han utsläppts förra sommaren. Sedan dess har han inte haft någon stadigvarande sysselsättning utan troligen levat på underhåll från fadern, som är förmögen och bosatt i Göteborg. Mannen, som är oansenligt liten till växten – han är blott 143 cm lång och dessutom krympling, har tydligen gjort sig glada dagar när han kommit åt, och även när tillfälle givits, lagt beslag på andras ägodelar. I Falköping hade han vid ett tillfälle hamnat i ett glatt lag, som han lämnade 400 kr. rikare än när han kom dit, men uppger själv att han fått 300 kr. av dessa pengar som gåva samt dessutom lånat 100 kr. Hans kamrater däremot säger att han fick låna 100 kr. och stal 300 kr. Efterhand kom han till Töreboda i Västergötland för att ta anställning på en fabrik. Han fick emellertid inte arbetet och var utan pengar. Han fick på bedrägliga uppgifter ut en radioapparat till påseende, vilken han tänkte sälja. Vidare lämnade han hotellet där utan att göra rätt för sig, och reste sedan åt Göteborg. Därifrån kom han till Växjö, där han gick och drev några dagar, varpå han for till Vislanda och belånade radion hos en privatperson för 50 kr. Det var vid återkomsten därifrån, som han stal bilen, vilken inte var låst och till yttermera hade startnyckeln i. Som förut meddelats lät han laga bilen i Alvesta och skrev upp lagningen på ägaren, och dessutom lät han företa en reparation i Ludvika, då det blivit något fel på bromsarna. Under färden upp till Rättvik hade han på bedrägliga uppgifter narrat åt sig c:a 150 liter bensin. I bilen fanns nämligen ett kvittensblock, som Växjö stads tjänstemän använder vid sina tjänsteresor. Detta hade Cederqvist använt vid bensinköpen och uppgivit Blädinge badhusförening öppnar sin nybyggda välutrustade badhusanläggning fredagen den 2 april. Allmänheten erbjudes såväl bastusom karbad. BADTIDER: Fredagar kl. 16 – 18,30 för DAMER Fredagar 18,30 – 21 för HERRAR Välkomna. 48 omväxlande att han var kurator Klang vid S:t Sigfrids sjukhus och ibland att han var läkare på sjukhuset. Samma uppgifter hade han lämnat på hotellen i Askersund, Arvika och Lesjöfors. I Rättvik hade bl.a. vid ett tillfälle presenterat sig som kurator Hult vid S.S.S. och på detta sätt fått ut kläder och utrustning för c:a 180 kr. Bilen har Cederqvist vårdat på allra bästa sätt under sin färd.